De functie klantmanager Werk en Inkomen is een vak apart. Enerzijds dien je te beschikken of parate kennis om zo het recht op een bijstandsuitkering correct vast te stellen. Anderzijds dien je te beschikken over (gespreks-)vaardigheden om op die manier de situatie van betrokkene uit te vragen, maar ook om hem of haar te motiveren in de weg naar werk. De praktijkgerichte opleiding klantmanager Werk en Inkomen leidt je op tot volwaardig klantmanager. Deze flexibele opleiding bestaat uit zes modules die je onafhankelijk van elkaar kunt volgen. Afhankelijk van je voorkennis, je behoefte en het moment dat je wilt starten, kies je die modules die bij je passen. Wel zo efficiënt.
Doelgroep
Wil je je om- of bijscholen tot klantmanager Werk en Inkomen? Dan is deze opleiding zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante hbo-opleiding hebt.
Werkwijze
Je kiest de modules uit die je wilt volgen. Met ingang van iedere nieuwe module, kan je starten.
Klassikaal
In de klassikale cursus krijg je les met medecursisten. Je deelt kennis en ervaringen, wat erg leerzaam is. Deze opleiding is opgebouwd uit zes modules:
Kosten
De kosten voor deze cursus bedragen € 3.147,- Deze prijs is exclusief de proeve van bekwaamheid en inclusief 10% korting.
De Proeve van Bekwaamheid bedraagt € 395,-. Bij het volgen van de gehele opleiding ontvang je 10% korting.
Module 1: de Participatiewet
Deze basismodule voor de Participatiewet is voor iedereen die zijn carrière verder binnen deze wetgeving wil ontwikkelen. Wat komt er allemaal kijken bij een aanvraag om bijstand? Hoe bepaal je nou eigenlijk het recht op bijstand? Waar moet de aanvrager, maar ook de gemeente zich aan houden? Hoe zit het eigenlijk met de arbeidsverplichtingen en de weg naar werk? In deze module besteden wij aandacht aan de vaststelling van het recht op bijstand. En welke mogelijkheden de Participatie biedt om mensen weer zo snel als mogelijk aan het werk te krijgen.
Module 2: Voorliggende voorzieningen en Belastingen
Voordat een bijstandsuitkering voor de algemene kosten van levensonderhoud wordt toegekend (maar ook gedurende de bijstandsverstrekking), moet worden onderzocht of er zogenaamde ‘voorliggende voorzieningen’ zijn. Daarnaast neemt de Belastingdienst een steeds belangrijkere rol in bij het inkomen van een bijstandsgerechtigde. Zo is met de komst van de Participatiewet de alleenstaande oudernorm verlaagd en is de toeslag op grond van de Toeslagenwet (het kindgebonden budget) verhoogd. Heffingskortingen zorgen voor een hoger netto inkomen als betrokkene werkt. Tijdens deze module bespreken we een breed spectrum aan voorliggende voorzieningen en de fiscale regels die van invloed zijn op de uitkering.
Module 3: Fraude en terugvordering
Fraudepreventie is een belangrijk onderdeel in de uitvoering van de Participatiewet. Fraude mag tenslotte niet lonen en het draagt niet bij aan het maatschappelijke draagvlak voor de sociale zekerheid. Om die reden moet een fraudesignaal in een zo vroeg mogelijk stadium herkend worden. Dat betekent dat steeds meer de nadruk komt te liggen op preventie van misbruik. Hoe doe je dat als gemeente? En wat moet je doen als een te hoge bijstandsuitkering is uitgekeerd of dat er ten onrechte is uitbetaald? Wanneer is het college bevoegd om ten onrechte verstrekte bijstand terug te vorderen? Sinds de invoering van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving bestaat bij fraude de verplichting om terug te vorderen.
Module 4: Rapporteren en beschikken
Het nemen van besluiten betekent veelal dat er een rapport en een beschikking gemaakt moeten worden. Het rapport en de beschikking vormen ook de basis voor juridische procedures. Naast schrijfvaardigheid moet dan ook worden voldaan aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, zoals het motiveringsbeginsel. In deze module bespreken we alle facetten van rapporteren en beschikken.
Module 5: Communicatievaardigheden
Als klantmanager Werk en Inkomen voer je veel gesprekken met de burger. Omdat elk mens anders is behoeft iedereen een andere benadering. Hoe zorg je ervoor dat je iemand motiveert om aan het werk te gaan? Hoe zet je iemand in zijn eigen kracht? En hoe ga je om met mogelijke agressie en weerstand? En hoezo reageert iemand zoals hij reageert? In deze training leer je gesprekstechnieken die je kunnen ondersteunen in dergelijke gesprekken.
Module 6: Proeve van bekwaamheid (optioneel)
Ben je benieuwd of je alle kennis en vaardigheden bezit die een klantmanager Werk en Inkomen hoort te hebben? En wil je een certificaat als bewijs daarvan? Dan kun je een proeve van bekwaamheid afleggen. Je krijgt intensieve en individuele feedback op de opdrachten. De proeve is een leerervaring op zich. En dus ook interessant als je al ervaring hebt als klantmanager Werk en Inkomen.
Evenementen
- Module 1: maandag 5, 12 februari, 5, 12 maart 2018
- Module 2: maandag 19 en 26 maart 2018
- Module 3: maandag 9 en 16 april 2018
- Module 4: maandag 23 april 2018
- Module 5: maandag 7 mei 2018
- Proeve van Bekwaamheid: maandag 14 mei 2018
- Module 1: dinsdag 25 september en 2,9 en 30 oktober 2018
- Module 2: dinsdag 6 en 13 november 2018
- Module 3: dinsdag 20 en 27 november 2018
- Module 4: dinsdag 4 december 2018
- Module 5: dinsdag 11 december 2018
- Proeve van Bekwaamheid
Bel of mail gerust voor meer informatie
T 030 – 7670016
@ cursussen@sciopeng.nl of gebruik het contactformulier
SCIOPENG is geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). Op basis van deze registratie zijn wij een erkende instelling en zijn onze cursussen vrijgesteld van BTW.
© Copyright sciopeng.nl | Realisatie door Initium & Vionq |