Opleiding frontoffice medewerker sociaal domein (KCC)


  • Inleiding
  • Programma
  • Data
  • Advies
  • Inschrijven

Als Front Office medewerker (binnen het klantcontactcenter) ben je het eerste aanspreekpunt voor iedereen die een vraag heeft op het gebied van de Wmo, de Jeugdwet en/of de Participatiewet. Jij bent degene die doorvraagt om de wens en vraag-achter-de-vraag helder te krijgen. Door het doen van een korte vraagverheldering weet je of er een ‘keukentafelgesprek’ gepland moet worden. Of is het voldoende om de mensen informatie te geven of door te verwijzen. In hoeverre vraag je door op eigen kracht en sociaal netwerk? Hoe kan ik dit kort en duidelijk rapporteren voor de consulent voor een goed vervolg voor het onderzoek?  
Voor het uitvoeren van deze functie heb je heel wat kennis en vaardigheden nodig. 

Wat leer je?
Je leert …
… de terminologie van de Kanteling: inclusieve samenleving, participatie, zelfredzaamheid, voorliggend veld, eigen kracht, sociaal netwerk;
… wat de inhoud en de werkwijze is van wetgeving binnen het Sociaal Domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) en aanpalende wetgeving; 
… de basis van het onderzoek en de voorzieningen vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet;
… verschillende vraagstellingen van mensen te (her)kennen;
… door te vragen om de vraag-achter-de-vraag concreet te maken en welke ‘soort’ vragen daarin kunnen ondersteunen.

Wie ben je?
Wil je je om- of bijscholen en wil je gaan werken als Front Office medewerker binnen het Sociaal Domein? Dan is deze cursus zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 opleiding hebt.