Met motiverende gespreksvoering zorg je ervoor dat je gesprekspartner zelf de motivatie vindt om veranderingen in te zetten. Dit sluit goed aan bij één van de belangrijkste pijlers in het Sociaal Domein: cliënt èn gemeente zijn samen verantwoordelijk voor het zoeken naar oplossingen voor belemmeringen. Zodra iemand zich meldt met een probleem, is het gesprek de uitgelezen plek om in te gaan op eigen kracht en verantwoordelijkheid. Maar hoe zorg je ervoor dat dit gesprek mensen ook activeert?
Met motiverende gespreksvoering verken en activeer je de motivatie van mensen. Zo draagt het bij aan het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid en het zelf zoeken oplossingen. In deze workshop maak je kennis met deze methode.
Wat leer je?
Je leert …
… wat motiverende gespreksvoering is en hoe het werkt;
… hoe je motiverende gesprekstechnieken kunt inzetten in jouw vakgebied;
… hoe je invloed kunt uitoefenen op het gedrag van je gesprekspartner.
Wie ben je?
De workshop is geschikt voor iedereen die gesprekken met cliënten voert in het kader van de Wmo, de Participatiewet of de Jeugdwet.
Wat krijg je?
Je krijgt een workshop van twee dagdelen met daarin uitleg en een aantal oefeningen gebaseerd op de theorie van motiverende gespreksvoering (Miller en Rollnick). Aan de hand van korte effectieve oefeningen worden principes en uitgangspunten toegepast en ervaar je hoe deze methode kan uitpakken. De onderwerpen die aan de orde komen zijn:
Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk oefen je met het inzetten van motiverende gespreksvaardigheden, om de eigen kracht van mensen te stimuleren. Hiermee motiveer je iemand om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Tijdens het tweede dagdeel kun je zelf situaties inbrengen om te oefenen met een acteur.
Evenementen
- Maandag 28 mei 2018
- Dinsdag 4 december 2018
Bel of mail gerust voor meer informatie
T 030 – 7670016
@ cursussen@sciopeng.nl of gebruik het contactformulier